Pages

Ads 468x60px

Wednesday 13 March 2013

Apa Itu Pengurusan Bilik Darjah?


Entri ini berkaitan Konsep Pengurusan Bilik Darjah, iaitu Tajuk Bab 1 bagi subjek ini. Insyaallah, isi yang dihuraikan ini ringkas dan padat agar mudah difahami para pembaca sekalian. Kami akan menjelaskan isi berkenaan tajuk ini mengikut kemampuan kami.

                Pertama, terdapat perkaitan antara pengurusan bilik darjah dan pengajaran. Hal ini kerana pengursan bilik darjah yang berkesan oleh para guru akan menunjukkan pencapaian akademik yang lebih tinggi, iaitu melalui pengajaran. Seterusnya, bagi mempengaruhi motivasi, tahap penglibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran, serta kelakuan dan sikap murid, pengurusan bilik darjah menjadi sebab utamanya. Berikut merupakan beberapa penafsiran Pengurusan Bilik Darjah oleh ilmuwan barat :







 Pengurusan bilik darjah yang berkesan akan membantu mencapai tujuan berikut :




Dalam pengurusan bilik darjah, terdapat pendekatan tradisional iaitu berorientasikan kawalan (kaedah modifikasi tingkah laku). Ia berfokus kepada tindakan yang diambil selepas murid mempamerkan kelakuan yang tidak diingini. Selain itu, terdapat juga pendekatan bersifat holistik yang lebih tertumpu kepada pencegahan. Ia bermaksud, perkara yang boleh dilakukan oleh guru untuk mencegah salah laku serta tindakan guru yang mungkin menyumbang kepada salah laku murid.






3 comments:

  1. ringkasan yang padat & senang difahami...good job :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete